Παρασκευή 13 Αυγούστου 2010

Πως θα ρυθμίσετε τις ληξιπρόθεσμες οφειλές


Aλλαγές της τελευταίας στιγμής έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Οικονομίας σχετικά με το νομοσχέδιο των υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων. Διαβάστε παρακάτω σε μορφή ερωταπαντήσεων, ποιοι έχουν δικαίωμα υπαγωγής στη ρύθμιση, τα βήματα της διαδικασίας και πότε ξεκινάει, πως μπορεί να «παγώσει» κανείς τις διαδικασίες πλειστηριασμού καθώς και όλες τις αλλαγές που ήρθαν στην τελική μορφή του νόμου.
Ποιοι εντάσσονται στο σχέδιο νόμου;

Στις ρυθμίσεις του σχεδίου νόμου υπάγονται όλα τα φυσικά πρόσωπα, καταναλωτές και επαγγελματίες, που δεν έχουν πτωχεύσει και έχουν μόνιμη αδυναμία πληρωμής των οφειλών τους. Εξαίρεση αποτελούν οι έμποροι, οι οποίοι όμως τονίζεται ότι έχουν από την υφιστάμενη νομοθεσία τη δυνατότητα να προσφύγουν στη διαδικασία του πτωχευτικού κώδικα.

Ποιες οφειλές δεν ρυθμίζονται;

Δεν επιτρέπεται η ρύθμιση οφειλών που

α) έχουν αναληφθεί το τελευταίο έτος πριν την υποβολή της αίτησης για την έναρξη της διαδικασίας

β) που προέκυψαν από αδικοπραξία που διαπράχθηκε με δόλο, διοικητικά πρόστιμα, χρηματικές ποινές, φόρους και τέλη προς το Δημόσιο και τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρώτου και δευτέρου βαθμού, τέλη προς Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και εισφορές προς οργανισμούς κοινωνικής ασφάλισης.

Ποια χρέη αφορά;

Το σχέδιο νόμου αφορά όλα τα χρέη με εξαίρεση οφειλές από αδικοπραξία που διαπράχθηκε με δόλο, διοικητικά πρόστιμα, χρηματικές ποινές, οφειλές από φόρους και τέλη προς το Δημόσιο και εισφορές προς τους οργανισμούς κοινωνικής ασφάλισης. Δεν υπάγονται επίσης σε ρύθμιση οφειλές που έχουν αναληφθεί το τελευταίο έτος πριν την υποβολή της αίτησης ρύθμισης.

Τι γίνεται αν ο οφειλέτης δεν μπορεί να καταβάλει κανένα ποσό για την εξόφληση μέρους των χρεών;

Το δικαστήριο έχει τη δυνατότητα να ορίσει πολύ μικρό ποσό για καταβολή στους πιστωτές. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις μπορεί ακόμη να επιτρέψει στον οφειλέτη, ιδίως αν αυτός είναι άνεργος ή έχει σοβαρά προβλήματα υγείας να μην δίνει για ορισμένη περίοδο κανένα απολύτως ποσό.

Η απόφαση αυτή σε κάθε περίπτωση θα επανεξετάζεται από το δικαστήριο κάθε 5-6 μήνες.

Τι γίνεται με την ακίνητη περιουσία του οφειλέτη;

Αυτή ρευστοποιείται από το σύνδικο που ορίζει το δικαστήριο για να πληρωθούν χρέη προς τους πιστωτές.

Και αν ο οφειλέτης έχει μόνο μια ιδιόκτητη κύρια κατοικία;

Ο οφειλέτης έχει τη δυνατότητα να εξαιρέσει από τη ρευστοποιήσιμη περιουσία την κύρια κατοικία του, εφόσον αυτή δεν υπερβαίνει σε εμβαδόν τα όσα ορίζει ο νόμος για όριο αφορολόγητης απόκτησης πρώτης κατοικίας, προσαυξημένο κατά πενήντα τοις εκατό.

Προϋπόθεση για να συμβεί αυτό είναι να αναλάβει ο οφειλέτης με το μέσο επιτόκιο ενός στεγαστικού δανείου, για χρονικό διάστημα που μπορεί να φθάνει μέχρι 20 έτη την εξυπηρέτηση χρεών που αντιστοιχούν στο 85% της εμπορικής αξίας της κατοικίας. Αν δεν τηρήσει την εξυπηρέτηση αυτού του χρέους (εμφανίζει καθυστερήσεις μεγαλύτερες των δύο μηνών), προχωρούν οι διαδικασίες αναγκαστικής εκτέλεσης (πλειστηριασμού της ακινήτου).

Πότε επέρχεται η απαλλαγή από το υπόλοιπο των χρεών;

Όταν περάσουν τέσσερα χρόνια και έχει τηρήσει ο οφειλέτης τις υποχρεώσεις της ρύθμισης έρχεται η απαλλαγή.

Που υποβάλλεται η αίτηση για τη ρύθμιση;

Αρχικά ο οφειλέτης πρέπει να καταθέσει αίτηση στο γραμματέα του αρμόδιου δικαστηρίου η οποία θα περιέχει

α) κατάσταση της περιουσίας του οφειλέτη και των κάθε φύσης εισοδημάτων του ίδιου και του συζύγου του,

β) κατάσταση των πιστωτών του και των απαιτήσεων τους κατά κεφάλαιο, τόκους και έξοδα και

γ) σχέδιο διευθέτησης οφειλών, που να λαμβάνει υπόψη με εύλογο τρόπο και συσχέτιση τόσο τα συμφέροντα των πιστωτών, όσο και την περιουσία, τα εισοδήματα και την οικογενειακή κατάσταση του οφειλέτη.

Με την αίτηση ή μέσα σε ένα μήνα από την υποβολή της αίτησης θα πρέπει να προσκομιστούν η βεβαίωση για την διενέργεια του εξωδικαστικού συμβιβασμού, υπεύθυνη δήλωση για την ορθότητα των στοιχείων που δηλώνει και τα έγγραφα που έχει και αποδεικνύουν τις οφειλές του.

Η προσπάθεια συμβιβασμού πρέπει να έχει προηγηθεί της αίτησης. Ποιος την αναλαμβάνει;

Πριν την υποβολή της αίτησης ο οφειλέτης υποχρεούται να κάνει προσπάθεια συμβιβασμού με τους πιστωτές. Την προσπάθεια συμβιβασμού πριν την υποβολή της αίτησης για τον οφειλέτη αναλαμβάνει ο Συνήγορος του Καταναλωτή ή Επιτροπή Φιλικού Διακανονισμού που λειτουργεί ήδη σε κάθε νομαρχία ή Ένωση Καταναλωτών ή ο Μεσολαβητής Τραπεζικών Επενδυτικών Υπηρεσιών ή δικηγόρος ή άλλος δημόσιος ή ιδιωτικός φορέας μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορέας που συνδράμει καταναλωτές σε ζητήματα υπερχρέωσης.

Ο συμβιβασμός θεωρείται ότι επετεύχθη εάν συμφωνήσει το 51% των πιστωτών.

Πως γίνεται και αποδεικνύεται η προσπάθεια συμβιβασμού πριν την υποβολή της αίτησης;

Δεν υπάρχει κάποια διαδικασία που θα πρέπει απαραίτητα να ακολουθηθεί. Η προσπάθεια συμβιβασμού γίνεται προς όλους τους πιστωτές και αποδεικνύεται με βεβαίωση του φορέα που την έχει αναλάβει.

Τα μέρη είναι ελεύθερα να συμφωνήσουν ότι κρίνουν προς το συμφέρον τους. Για το συμβιβασμό συντάσσεται πρακτικό που επικυρώνεται από τον αρμόδιο Ειρηνοδίκη.

Μπορεί ο οφειλέτης να συντάξει μόνος του την αίτηση;

Τα αρμόδια υπουργεία θα εκδώσουν υποδείγματα αιτήσεων, πιστοποιητικών, δηλώσεων, καταστάσεων και σχεδίων διευθέτησης οφειλών με σκοπό να διευκολύνουν τη σύνταξή τους από τον ίδιο τον οφειλέτη.

Είναι υποχρεωτική η παράσταση δικηγόρου;

Όχι, δεν είναι. Ο οφειλέτης μπορεί να υποβάλει και να παρασταθεί μόνος στο δικαστήριο. Θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει χωρίς αμοιβή τη βοήθεια ενός από τα πρόσωπα ή τους φορείς που συνδράμουν τους καταναλωτές σε θέματα υπερχρέωσης.

Τι γίνεται με τα μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης (διαδικασίες πλειστηριασμού) που βρίσκονται σε εξέλιξη ή με τα οποία απειλείται ο οφειλέτης;

Δεν σταματούν αυτομάτως. Ο οφειλέτης όμως μπορεί να τα σταματήσει με αίτηση ασφαλιστικών μέτρων, και εφόσον πιθανολογείται ότι η αίτηση για τη ρύθμιση των οφειλών θα ευδοκιμήσει.

Προσοχή: Στην περίπτωση των στεγαστικών δανείων, για να είναι ισχυρή η αναστολή, ο οφειλέτης θα πρέπει να καταβάλει από το χρονικό διάστημα της αίτησης και μέχρι την έκδοση της απόφασης τη δόση ενήμερης οφειλής.

Δεν υποχρεούται δηλαδή να αποπληρώσει τις ληξιπρόθεσμες δόσεις πριν την υποβολή της αίτησης.

Χρειάζεται να γίνει νέα προσπάθεια συμβιβασμού ενώπιον του δικαστηρίου;

Το σχέδιο νόμου υποχρεώνει τα μέρη (οφειλέτη και πιστωτές) σε μία νέα προσπάθεια επιδίωξης συμβιβασμού ενώπιον του δικαστηρίου.

Ο συμβιβασμός ενώπιον του Δικαστηρίου είναι δυνατόν να επιτευχθεί ακόμη κι αν δεν συμφωνούν όλοι οι πιστωτές, αλλά συμφωνούν μόνο πιστωτές με απαιτήσεις που υπερβαίνουν το ήμισυ των οφειλών. Σε κάθε περίπτωση πάντως θα πρέπει να συμφωνούν οι πιστωτές που έχουν εμπράγματες εξασφαλίσεις (υποθήκες κλπ).

Ποια είναι η διαδικασία του δικαστικού συμβιβασμού;

Στο πρώτο μήνα από την υποβολή της αίτησης, επιδίδεται η αίτηση στους πιστωτές. Στο δεύτερο μήνα οι πιστωτές απαντούν αν αποδέχονται το σχέδιο διευθέτησης (ρύθμισης) των οφειλών που προτείνει ο οφειλέτης. Οι πιστωτές μπορούν να προτείνουν τροποποιήσεις. Στο πρώτο ήμισυ του τρίτου μήνα ο οφειλέτης μπορεί να υποβάλει τροποποιημένο σχέδιο. Στις επόμενες είκοσι ημέρες, απαντούν οι πιστωτές αν αποδέχονται το τροποποιημένο σχέδιο.

Τι γίνεται σε περίπτωση που ο πιστωτής δεν υποβάλει παρατηρήσεις στο σχέδιο ρύθμισης μέσα στις προηγούμενες προθεσμίες;

Θεωρείται ότι αποδέχεται το σχέδιο ρύθμισης.

Πως παρακολουθούν ο οφειλέτης και οι πιστωτές τη διαδικασία;

Στη Γραμματεία του αρμόδιου Ειρηνοδικείου τηρείται φάκελος για τον συγκεκριμένο οφειλέτη στον οποίο έχουν πρόσβαση όλοι οι πιστωτές, και ο οποίος φάκελος ενημερώνεται με όλες τις εξελίξεις.

Σε περίπτωση που προκύπτει ο συμβιβασμός γίνεται η δίκη;

Όχι. Ο Ειρηνοδίκης επικυρώνει τον συμβιβασμό.

Με συμφέρει να προχωρήσω σε συμβιβασμό;

Αυτό σε κάθε περίπτωση θα το κρίνει ο καθένας ξεχωριστά, όμως σύμφωνα με το υπουργείο υπάρχουν σημαντικά κίνητρα προς αυτήν τη κατεύθυνση.

►Για τους οφειλέτες: Μπορούν να επιτύχουν πιο ευέλικτη ρύθμιση, να μειώσουν το κόστος της διαδικασίας, να αποφύγουν τα μειονεκτήματα και τους κινδύνους της δικαστικής ρύθμισης (μακρόχρονη παραμονή στον ΤΕΙΡΕΣΙΑ, δημοσιότητα της υπαγωγής σε ρύθμιση, περιορισμοί στην υποβολή νέας αίτησης, παρακολούθηση των περιουσιακών στοιχείων, τήρηση αυξημένων υποχρεώσεων, κ.ά).

►Για τους πιστωτές: Μπορούν να επιτύχουν εξυπηρέτηση μεγαλύτερου ποσοστού του χρέους, ταχύτερη έναρξη της αποπληρωμής, εξασφαλίσεις από τρίτα πρόσωπα κ.ά.

Πως γίνεται η δικαστική ρύθμιση των οφειλών σε περίπτωση που αποτύχει ο δικαστικός συμβιβασμός;

Το Δικαστήριο ελέγχει κατά τη δικάσιμο που έχει οριστεί τη συνδρομή των προϋποθέσεων για τη ρύθμιση των χρεών και κρίνει ότι δεν επαρκούν τα περιουσιακά στοιχεία και εισοδήματά του για την αποπληρωμή των χρεών προχωρά στη ρύθμιση των οφειλών.

Ο οφειλέτης αναλαμβάνει την υποχρέωση να καταβάλλει κάθε μήνα και για χρονικό διάστημα τεσσάρων ετών μέρος του εισοδήματός του στους πιστωτές.

Το ύψος των μηνιαίων καταβολών καθορίζεται από το δικαστήριο λαμβάνοντας υπόψη τα εισοδήματά του, τη δυνατότητα συνεισφοράς του συζύγου και σταθμίζοντας αυτά με τις βιοτικές ανάγκες του ιδίου και των προστατευομένων μελών της οικογενείας του.

Αναπροσαρμόζονται οι μηνιαίες καταβολές κατά τη διάρκεια της ρύθμισης;

Το δικαστήριο μπορεί να προβλέπει την αναπροσαρμογή τους με έναν αντικειμενικό δείκτη αναφοράς (π.χ. τιμάριθμο). Μπορεί όμως το δικαστήριο με αίτηση του οφειλέτη ή πιστωτή να διατάξει την αναπροσαρμογή της δόσης σε περίπτωση ιδίως που βελτιωθεί το εισόδημα του οφειλέτη.

Η αναπροσαρμογή θα ισχύσει αναδρομικά από το χρόνο υποβολής της αίτησης αναπροσαρμογής.

Τι πρέπει να κάνει ο οφειλέτης αν το εισόδημά του αυξηθεί κατά τη διάρκεια της τετραετούς περιόδου ρύθμισης;

Να το γνωστοποιήσει μέσα σε ένα μήνα στη Γραμματεία του δικαστηρίου και στους πιστωτές του, ώστε να ληφθεί υπόψη (συμβιβαστικά ή με απόφαση του δικαστηρίου) για την αναπροσαρμογή της μηνιαίας καταβολής. Αν δεν το κάνει, κινδυνεύει να εκπέσει από τη ρύθμιση και να αναβιώσουν όλα τα χρέη.

Ποιες είναι οι συνέπειες αν ο οφειλέτης δεν είναι ειλικρινής και συνεπής στις δηλώσεις του;

Ο οφειλέτης έχει την υποχρέωση να υποβάλει ειλικρινή δήλωση για τα περιουσιακά στοιχεία και εισοδήματά του και να δηλώνει κατά τη διάρκεια της ρύθμισης όλες τις περιουσιακές μεταβολές που ενδιαφέρουν τους πιστωτές.

Αν δεν το κάνει, από δόλο ή βαριά αμέλεια, θα εκπέσει από τη ρύθμιση οφειλών και την απαλλαγή που έχει ήδη αποφασιστεί. Μπορεί μάλιστα να ανακληθεί η απαλλαγή, αν αποδειχθεί η αποσιώπηση ή απόκρυψη εισοδημάτων μετά την περίοδο της τετραετίας. Η ψευδής δήλωση συνεπάγεται εξάλλου και ποινικές ευθύνες.

Πόσο καιρό μένουν τα δεδομένα του οφειλέτη για τη ρύθμιση στον ΤΕΙΡΕΣΙΑ;

Η αίτηση ρύθμισης καταχωρείται στον ΤΕΙΡΕΣΙΑ και η υπαγωγή του οφειλέτη στη διαδικασία ρύθμισης των χρεών καταχωρείται στον ΤΕΙΡΕΣΙΑ, μέχρι τρία χρόνια μετά την απαλλαγή του από τα χρέη.

Προβλέπεται κάποια άλλη διαδικασία δημοσιοποίησης για την αίτηση και υπαγωγή σε ρύθμιση χρεών με απαλλαγή;

Στη Γραμματεία κάθε Ειρηνοδικείου, και στο Ειρηνοδικείο Αθηνών για όλη τη χώρα, τηρείται αλφαβητικό αρχείο των προσώπων που έχουν υποβάλει την αίτηση ρύθμιση χρεών με απαλλαγή. Τα ονόματα διαγράφονται από το αρχείο ένα έτος μετά την απόρριψη ή την επέλευση της απαλλαγής από τα χρέη.

Από πότε θα μπορούν να υποβάλλουν αίτηση για ρύθμιση των οφειλών τους με απαλλαγή σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου οι οφειλέτες;

Αιτήσεις θα μπορούν να υποβληθούν από τις αρχές του 2011. Στο διάστημα αυτό θα τρέχουν οι διαδικασίες του εξώδικου συμβιβασμού, όπου θα μπορούν να πραγματοποιούνται από 1ης Σεπτέμβρη του 2010. Στο ίδιο διάστημα απαγορεύεται να γίνει πλειστηριασμός ακινήτου που χρησιμεύει ως μοναδική κατοικία του οφειλέτη.

Τι συμβαίνει με τους εγγυητές, ισχύει και για αυτούς το ίδιο (μόνιμη αποδεδειγμένη ανικανότητα εξόφλησης οφειλών);

Ισχύει το ίδιο. Οι εγγυητές πρέπει να κάνουν οι ίδιοι αίτηση και να διαπιστωθεί και γι’ αυτούς μόνιμη αδυναμία. Οι εγγυητές εμπορικών χρεών, μπορούν να υπαχθούν στη ρύθμιση (όπως λ.χ. συμβαίνει με τους μετόχους μίας ΑΕ ή ΕΠΕ) αν δεν είναι οι ίδιοι έμποροι. Οι διευθύνοντες σύμβουλοι, διαχειριστές κεφαλαιουχικών εταιρειών δεν θεωρούνται έμποροι.

Δεν θεωρούνται έμποροι, επίσης, οι μικρέμποροι, αυτοί δηλαδή που έχουν περιορισμένη ή παρεπόμενη εμπορική δραστηριότητα.

Πως γίνεται να πληρώνουν επί 6 μήνες τις ενήμερες οφειλές για στεγαστικά δάνεια αφού δεν μπορούν να πληρώσουν τις παρελθούσες δόσεις;

Παγώνουν όλες οι άλλες οφειλές.

Επιδοτήσεις και άτοκα δάνεια για «λίφτινγκ» κατοικιών

Υπογράφηκε από τους συναρμόδιους υπουργούς Γ. Παπακωνσταντίνου, Λούκα Κατσέλη και Τίνα Μπιρμπίλη, η απόφαση για την ενεργοποίηση του προγράμματος “Εξοικονομώ κατ' οίκον”. Προγραμματίζεται να διατεθούν άμεσα περίπου 400 εκατ. ευρώ για επιδοτήσεις και χορηγήσεις άτοκων δανείων στα νοικοκυριά. Οι λεπτομέρειες του προγράμματος, το χρονοδιάγραμμα, οι επιλέξιμες κατοικίες και τα κίνητρα, έχουν ως εξής:

Συνολικά, στην περίοδο 2010-2012, αναμένεται να διατεθούν -τόσο μέσω κρατικών κονδυλίων όσο και από τη συμμετοχή ιδιωτικών φορέων- πόροι ενός δισεκατομμυρίου ευρώ, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομίας. Οι δημόσιοι πόροι του προγράμματος, ύψους 396 εκ. ευρώ για το 2010, θα προέλθουν από το ΕΣΠΑ.

Για την υλοποίηση του προγράμματος, θα συσταθεί ειδικό ταμείο με την επωνυμία «Εξοικονομώ κατ’ οίκον». Τη διαχείρισή του θα αναλάβει το ΤΕΜΠΜΕ, το οποίο θα υπογράψει μέχρι το τέλος Ιουλίου τη σχετική σύμβαση με τα υπουργεία Οικονομίας και Περιβάλλοντςο αλλά και τις Περιφέρειες που συνεισφέρουν τα πρόσθετα ποσά για τη σύσταση του. Επίσης, θα δημοσιευτεί ανοικτή προκήρυξη – πρόσκληση ενδιαφέροντος προς τις ελληνικές και ευρωπαϊκές τράπεζες για να συν-επενδύσουν και να διαχειριστούν τα αντίστοιχα ποσά στο επίπεδο των τελικών δικαιούχων – ιδιοκτητών ιδιωτικών κατοικιών.

Οι παροχές

Το Ταμείο θα συγχρηματοδοτεί άτοκα ή χαμηλότοκα δάνεια μέχρι 15.000 ευρώ ανά δικαιούχο, με πρόσθετο κίνητρο την απομείωση δανειακού κεφαλαίου, μετά την επιτυχή ολοκλήρωση και πιστοποίηση των εργασιών. Η απομείωση του δανειακού κεφαλαίου, θα μπορεί να φτάνει στο 30% πράγμα που σημαίνει ότι αν κάποιος δανειστεί 10.000 ευρώ, θα επιστρέφει τα 7000 ευρώ.

Ποιοι πολίτες μπορούν να ενταχθούν στο πρόγραμμα

Το Πρόγραμμα απευθύνεται σε πολίτες οι οποίοι, εισοδηματικά, εντάσσονται σε τρεις κατηγορίες:

►Κατηγορία Α

Ιδιοκτήτες επιλέξιμων στο πρόγραμμα κατοικιών, το ατομικό ή το οικογενειακό δηλωθέν εισόδημα των οποίων δεν ξεπερνά τις 15.000 € ή τις 25.000€ αντίστοιχα. Για την κατηγορία αυτή, προβλέπεται χορήγηση ΑΤΟΚΟΥ δανείου, και επιχορήγηση (με τη μορφή απομείωσης δανειακού κεφαλαίου) του 30% του επιλέξιμου προϋπολογισμού. Δηλαδή ένας πολίτης που θα λάβει δάνειο 10.000 € θα αποπληρώσει 7.000 € άτοκα.

►Κατηγορία Β

Ιδιοκτήτες επιλέξιμων στο πρόγραμμα κατοικιών, το ατομικό ή το οικογενειακό δηλωθέν εισόδημα των οποίων βρίσκεται μεταξύ 15.000 και 30.000 € ή 25.000 και 50.000€ αντίστοιχα. Για την κατηγορία αυτή, προβλέπεται χορήγηση χαμηλότοκου δανείου και επιπλέον επιχορήγηση (με τη μορφή απομείωσης δανειακού κεφαλαίου) για το 15% του επιλέξιμου προϋπολογισμού.

►Κατηγορία Γ

Ιδιοκτήτες επιλέξιμων στο πρόγραμμα κατοικιών, το ατομικό ή το οικογενειακό δηλωθέν εισόδημα των οποίων υπερβαίνει τα παραπάνω όρια και μέχρι ύψος δηλωθέντος ατομικού εισοδήματος 45.000 € ή οικογενειακού εισοδήματος 65.000 €. Για την κατηγορία αυτή, το κίνητρο αφορά στη χορήγηση χαμηλότοκου δανείου.

Το χρονοδιάγραμμα

Οι προετοιμασίες από την πλευρά του υπουργείου, αναμένεται να ολοκληρωθούν στις αρχές Οκτωβρίου, οπότε οι πολίτες θα μπορούν να προσέλθουν στις συνεργαζόμενες τράπεζες για την υποβολή αιτήσεων. Ήδη όμως οι πολίτες θα μπορούν από τις αρχές Σεπτεμβρίου να καλέσουν ενεργειακό επιθεωρητή για τη διενέργεια της απαραίτητης ενεργειακής επιθεώρησης της κατοικίας τους. Η διαδικασία υποβολής των αιτήσεων θα διαρκέσει 2 μήνες και θα επιλεγούν εκείνες οι αιτήσεις που οδηγούν στην μεγαλύτερη εξοικονόμηση ενέργειας.

Ποια ακίνητα θα επιλεγούν

Τα κριτήρια για τις επιλέξιμες κατοικίες δεν αλλάζουν. Έτσι,

  1. το πρόγραμμα αφορά σε κατοικίες που δεν είναι εξοχικές,
  2. έχουν κατασκευαστεί πριν το 1980
  3. βρίσκονται σε περιοχές με τιμή ζώνης μικρότερη ή ίση με 1.500 €/ τ.μ.
  4. βάσει της ενεργειακής επιθεώρησης έχουν καταταχθεί σε κατηγορία μικρότερη ή ίση της Δ και
  5. μπορούν με τις προτεινόμενες παρεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας να αναβαθμισθούν κατά μία τουλάχιστον ενεργειακή κατηγορία.
Τηλέφωνο επικοινωνίας

Για την υποστήριξη των πολιτών τόσο κατά τη φάση λήψης της απόφασης για υποβολή αίτησης στο πρόγραμμα όσο και κατά τη φάση υλοποίησης του έργου και λήψης των ενισχύσεων, θα λειτουργεί, από την Πέμπτη 22/7 γραμμή αρωγής χρηστών (help desk) στο 801 11 36 300 begin_of_the_skype_highlighting 801 11 36 300 end_of_the_skype_highlighting.

Επιλέξιμες παρεμβάσεις

Οι παρεμβάσεις, που υποβάλλονται με την αίτηση για υπαγωγή στο πρόγραμμα, προκύπτουν βάσει των συστάσεων του Ενεργειακού Επιθεωρητή Κτηρίου και αφορούν στις κατωτέρω τρεις κατηγορίες επιλέξιμων παρεμβάσεων:

  1. Αντικατάσταση κουφωμάτων (πλαίσια / υαλοπίνακες) και τοποθέτηση συστημάτων σκίασης.
  2. Τοποθέτηση θερμομόνωσης στα εξωτερικά δομικά στοιχεία του κτηριακού κελύφους συμπεριλαμβανομένου του δώματος / στέγης και της πιλοτής.
  3. Αναβάθμιση του συστήματος θέρμανσης και παροχής ζεστού νερού χρήσης.

Τα εννέα βήματα του προγράμματος «Εξοικονομώ κατ' οίκον»

Α/Α Βήματα
1 Στο πρώτο στάδιο καλείται ενεργειακός επιθεωρητής για διενέργεια ενεργειακής επιθεώρησης βάσει της οποίας θα καθορισθεί η ενεργειακή κατηγορία της κατοικίας, οι προτεινόμενες παρεμβάσεις για αναβάθμιση κατά μια τουλάχιστον κατηγορία, η εξοικονόμηση που θα επιτευχθεί και το αντίστοιχο κόστος.

2 Στο δεύτερο στάδιο υποβάλλεται αίτηση συνοδευόμενη από τα απαραίτητα δικαιολογητικά σε συμβαλλόμενη τράπεζα. Σε περίπτωση πολυκατοικίας ως σύνολο κτηρίου υποβάλλεται αρχικά αίτηση από εκπρόσωπο της πολυκατοικίας και εν συνεχεία το σύνολο των αιτήσεων των ιδιοκτητών στο ίδιο υποκατάστημα. Είναι επιλέξιμες οι δαπάνες που αφορούν εργασίες που θα γίνουν μετά την έκδοση του πιστοποιητικού.

3 Υποδοχή των αιτήσεων από την τράπεζα / Έλεγχος δικαιολογητικών φακέλου / Έλεγχος επιλεξιμότητας της αίτησης βάσει των κριτηρίων.

4 Μετά το πέρας υποβολής αιτήσεων αξιολόγηση και κατάταξη βάσει κριτηρίου εξοικονόμησης ενέργειας προς κόστος παρέμβασης / Έκδοση Απόφασης υπαγωγής αιτήσεων / Κοινοποίηση της έγκρισης στη συμβαλλόμενη τράπεζα / Ενημέρωση Ωφελουμένου.

5 Υλοποίηση εργασιών.

6 2η Ενεργειακή επιθεώρηση / Έκδοση δεύτερου πιστοποιητικού / Έλεγχος ενεργειακής αναβάθμισης κατοικίας / Πιστοποίηση φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του έργου.

7 Η εκταμίευση του δανείου ξεκινάει με την απόφαση υπαγωγής. Για την ολοκλήρωση της εκταμίευσης και τη λήψη του πρόσθετου κινήτρου της επιχορήγησης ο ωφελούμενος προσκομίζει: α) τα παραστατικά των δαπανών β) το δεύτερο πιστοποιητικό ενεργειακής επιθεώρησης

8 Δειγματοληπτικός έλεγχος υλοποίησης φυσικού αντικειμένου από την Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Ενέργειας (Ε.Υ.ΕΠ.ΕΝ.) του ΥΠΕΚΑ.

9 Πιστοποίηση / Έλεγχος της ορθής εκτέλεσης της πράξης σύμφωνα με τις απαιτήσεις του ΕΣΠΑ.

Ο υπολογισμός της αποζημίωσης απόλυσης με τέσσερα βήματα

θα το δανειστούμε απο το αγαπητό μας enet.gr

δείτε το

Ξεκινούν έλεγχοι στους νομούς με ακριβή βενζίνη


Εντατικούς ελέγχους στους νομούς Λασιθίου, Κεφαλονιάς, Χανίων, Σάμου, Κέρκυρας, Χίου, Φωκίδας και Ρεθύμνου, όπου καταγράφεται σοβαρή απόκλιση της ελάχιστης τιμής πώλησης των καυσίμων σε σχέση με την αντίστοιχη ελάχιστη τιμή του συνόλου της χώρας, ζητά ο γενικός γραμματέας Εμπορίου, με εγκύκλιό του προς τις νομαρχίες.
Στο έγγραφό του, ο Α. Κομνηνός σημειώνει ότι από τη συνεχή παρακολούθηση των στοιχείων του Παρατηρητηρίου Τιμών Καυσίμων προκύπτει ότι στις περιοχές ευθύνης των ανωτέρω νομαρχιών, διαπιστώθηκαν αυξημένες τιμές συγκριτικά με τις υπόλοιπες περιοχές της χώρας και γι' αυτό το λόγο απαιτείται η επιτόπια διαπίστωση των περιθωρίων κέρδους των πρατηρίων καυσίμων και η διερεύνηση πιθανής παράβασης των διατάξεων περί ελεύθερου ανταγωνισμού (εναρμονισμένες πρακτικές, κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης κλπ).

Επιπλέον, ο γ.γ. Εμπορίου τονίζει ότι προκειμένου να διασφαλιστεί η πλήρης και σαφής ενημέρωση των καταναλωτών, οι Διευθύνσεις και τα Τμήματα Εμπορίου των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων θα πρέπει να εντατικοποιήσουν τους ελέγχους μέσω της συνεχούς παρουσίας των αγορανομικών οργάνων στα πρατήρια υγρών καυσίμων της περιφέρειάς τους, για τη διαπίστωση της τήρησης και εφαρμογής του συνόλου των υποχρεώσεων των πρατηριούχων που απορρέουν από τις ισχύουσες Α.Δ. και Αποφάσεις.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τον κ. Κομνηνό, οι έλεγχοι θα πρέπει να επικεντρωθούν:

  • α) Στην υποχρέωση των πρατηριούχων να έχουν αναρτημένη πινακίδα με τις τιμές πώλησης του κάθε είδους καυσίμου που πωλούν κατά μονάδα μέτρησης (λίτρο) ανεξάρτητα από την αναγραφή των τιμών επί των αντλιών.
  • β) Στη σειρά και τον ενιαίο τρόπο αναγραφής στην αναρτημένη πινακίδα των υγρών καυσίμων που εμπορεύονται και
  • γ) Στην υποχρεωτική ανάρτηση των τιμών στο Παρατηρητήριο Καυσίμων.
Επισημαίνει δε, ότι σε περιπτώσεις όπου διαπιστώνεται ότι, οι πρατηριούχοι δεν τηρούν τις υποχρεώσεις τους που προβλέπονται από τις ισχύουσες Α.Δ. και Αποφάσεις, τότε οι ανωτέρω Υπηρεσίες θα πρέπει να κινούν τη διαδικασία επιβολής των νομίμων κυρώσεων.

Τέλος καλεί τις νομαρχίες να κοινοποιήσουν τα αποτελέσματα των ελέγχων που θα διενεργήσουν μέσα σε τέσσερις ημέρες.

ΥΠΟΙΚ: Εκτός πραγματικότητας η κατάργηση δώρων στον ιδιωτικό τομέα


Με σημερινή ανακοίνωσή του το υπουργείο Οικονομικών αρνείται κατηγορηματικά ότι η τρόικα απαιτεί την κατάργηση του 13ου και 14ου μισθού στον ιδιωτικό τομέα.
Τονίζει ότι ο προϋπολογισμός κινείται εντός στόχων και αναφέρει ότι το έλλειμμα κινείται "με ασφάλεια", ένα 1 δισ. ευρώ κάτω από τον στόχο που έχει τεθεί. Αναφορικά με την υστέρηση των εσόδων, την υπολογίζει σε 770 εκατ. ευρώ και υποστηρίζει ότι οφείλεται εν μέρει στο γεγονός ότι το φετινό Ιούνιο εκκαθαρίστηκαν 700.000 λιγότερες δηλώσεις φόρου εισοδήματος σε σχέση με πέρυσι.

Παράλληλα, σημειώνει ότι η αύξηση του ΦΠΑ δεν έχει ακόμη αποτυπωθεί στην πορεία των εσόδων, ενώ εκκρεμεί η είσπραξη του ΕΤΑΚ για το 2009. Το υπουργείο προσδοκά επιπλέον έσοδα από την είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών και των προστίμων, συνολικού ύψους 2,5 δισ. ευρώ, που έχει επιβάλει το ΣΔΟΕ.

Σχολιάζοντας την πορεία των δαπανών, το ΥΠΟΙΚ αναφέρει ότι οι πρωτογενείς μειώθηκαν κατά 12,6% έναντι ετήσιου στόχου μείωσης 5,8%. Για την αύξηση στην καταβολή τόκων τον Ιούλιο διευκρινίζει ότι αφορούν περίπου στο 25% των τόκων για το σύνολο του έτους, ενώ τον ίδιο μήνα επιταχύνθηκε και η απορρόφηση εσόδων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.

"Οι ενδείξεις από το μέτωπο εκτέλεσης του Προϋπολογισμού είναι σε κάθε περίπτωση θετικές, ωστόσο, όμως, αυτό δεν αποτελεί αιτία εφησυχασμού. Η πιστή εκτέλεση του οικονομικού προγράμματος και ταυτόχρονα η ολοκλήρωση των απαραίτητων διαρθρωτικών παρεμβάσεων και πολιτικών θα θέσουν τα απαραίτητα εχέγγυα για την έξοδο της χώρας μας από την κρίση", υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση.

Ο Δεκαπενταύγουστος των πολιτικών

Παραδοσιακά ο πρόεδρος της Δημοκρατίας και οι πολιτικοί αρχηγοί, στη Γιορτή της Παναγίας, στις 15 Αυγούστου επισκέπτονται τις μεγάλες μονές της χώρας που γιορτάζουν. Το ίδιο θα συμβεί και εφέτος. Τελευταία ανάπαυλα για τους πολιτικούς ο Δεκαπενταύγουστος, καθώς αμέσως μετά επιστρέφουν στην πρωτεύουσα και «σηκώνουν τα μανίκια» για το δύσκολο πεντάμηνο της οικονομίας και τις αυτοδιοικητικές εκλογές του Νοεμβρίου.

Φωτογραφία αρχείου Φωτογραφία αρχείου Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κάρολος Παπούλιας, θα μεταβεί την Κυριακή στον Ιερό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου, στη Βασιλική Νομού Λευκάδος για τον εορτασμό της Παναγίας.

Ο πρωθυπουργός, Γιώργος Παπανδρέου θα βρίσκεται στην Πάρο για τον εορτασμό της Παναγίας, όπου στη λειτουργία θα χοροστατήσει ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος, Ιερώνυμος. Ο αντιπρόεδρος Θεόδωρος Πάγκαλος θα εκπροσωπήσει την κυβέρνηση στις εκδηλώσεις που θα πραγματοποιηθούν στην Τήνο για τον εορτασμό της Κοιμήσεως της Θεοτόκου και της συμπλήρωσης 70 χρόνων από τον τορπιλισμό της "Έλλης".

Ο Πρόεδρος της Ν.Δ, Αντώνης Σαμαράς θα παρακολουθήσει την πανηγυρική Θεία Λειτουργία στην Ιερά Μονή Ελώνης Λεωνιδίου στην Αρκαδία και ο Πρόεδρος του ΛΑΟΣ, Γιώργος Καρατζαφέρης θα παρευρεθεί στη δοξολογία για την Κοίμηση της Θεοτόκου, στην Ιερά Μονή της Παναγίας Σουμελά, στο Βέρμιο