Δευτέρα 26 Ιουλίου 2010

Για δείτε το....ίσως ν αξίζει
















Τα τελευταία χρόνια έχει δημιουργηθεί στο διαδίκτυο ένα είδος συλλογικής χρηματοδότησης, το επονομαζόμενο «Crowdfunding». Πρόκειται για έναν νέο όρο που έχει εισαχθεί στο σύγχρονο επιχειρίν βάσει του οποίου μια εταιρία απευθύνεται στο πλατύ κοινό ώστε να χρηματοδοτηθεί.

Το νέο επιχειρηματικό μοντέλο βασίστηκε στο «Crowdsourcing» το οποίο χρησιμοποιείται για την παράθεση ιδεών από το πλήθος. Το «Crowdfunding» είναι σχεδόν η ίδια έννοια μόνο που αντί οι χρήστες του διαδικτύου να ψηφίζουν με ιδέες, ψηφίζουν με χρήματα.

Το ποσό που διαθέτει όμως το κάθε άτομο για τη χρηματοδότηση οποιασδήποτε επιχείρησης δεν αποτελεί επένδυση καθώς ουσιαστικά με αυτά τα χρήματα δεν αποκτάς μετοχές ενώ εξ’ αρχής γνωρίζει ο ενδιαφερόμενος πως δεν υπάρχει η πιθανότητα κέρδους ή επιστροφής των χρημάτων.

Η νέα αυτή έννοια βασίζεται αποκλειστικά στο ψυχολογικό όφελος που μπορεί να αποκομίσει αυτός που χρηματοδοτεί γνωρίζοντας πως συνέβαλε στην επιτυχία κάποιας επιχείρησης. Μάλιστα αρκετές εταιρίες στέλνουν και «πιστοποιητικά συμμετοχής» όταν επιτυγχάνεται ο στόχος της χρηματοδότησης.

Μια από αυτές τις επιχειρήσεις είναι η «Cameesa.com» που φτιάχνει μπλουζάκια. Το πλήθος προτείνει τα σχέδια και χρηματοδοτεί την εταιρία για να υλοποιηθεί ο στόχος. Εάν ένα σχέδιο μαζέψει το απαιτούμενο ποσό τότε τυπώνεται στο μπλουζάκι.

Σε πολλές από αυτές τις επιχειρήσεις η συμμετοχή είναι της τάξης των 5 ή των δέκα δολαρίων. Υπάρχουν όμως και άλλες επιχειρήσεις όπως η βρετανική «Trampoline» οι οποίες λειτουργούν σε τελείως διαφορετικό επίπεδο με τη μικρότερη συνεισφορά να ανέρχεται στις 10.000 λίρες.

Το «Crowdfunding» ωφελεί κατά κύριο λόγο μικρές επιχειρήσεις οι οποίες στο ξεκίνημά τους χρειάζονται κάποιο κεφάλαιο. Αποτελεί επίσης και την ευκαιρία εκατοντάδων ανθρώπων που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να υλοποιηθεί κάποια από τις ιδέες τους.

Όμως αυτό το νέο επιχειρηματικό μοντέλο εγκυμονεί και αρκετούς κινδύνους. Οι οικονομικές απάτες είναι δύσκολο να αποφευχθούν με εταιρίες «φούσκες» που μπορεί να δημιουργηθούν στο διαδίκτυο με μοναδικό σκοπό την εκμετάλλευση αφελών χρηστών.

Πολλοί συμφωνούν πως το «Crowdfunding» θα δώσει τη δυνατότητα σε πολλές επιχειρήσεις να «σταθούν στα πόδια τους» και να εξυγιανθούν οικονομικά. Υπάρχει όμως και ο αντίλογος που βλέπει περισσότερα αρνητικά αποτελέσματα. Η μακροχρόνια εφαρμογή θα δείξει κατά πόσο αποδοτικό θα είναι το νέο σχέδιο.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου